Vi ankom til byen Ranong i det vestlige Thailand om aftenen. Byen har ikke mange turister. De eneste, er dem der skal videre til et par af de øer der ligger i færgeafstand fra Ranong og så lige de få dykkere som vælger at tage til Burma med båd.

P.t. er det stadig få både der sejler til Burma for at dykke. Og vi mødte da også kun en enkelt båd med dykkere på vores 6 dages tur. Så man føler lidt, at man har det hele for sig selv….især da vi kun var 7 dykkere ombord på vores både….og de 2 af dem var divemasterne.

Ellers er Ranong bare en helt almindelig by med en kæmpe fiskeindustri…..hvilken man heller ikke er i tvivl om, når man kører gennem byen og åbner næsen. Der stinker af fisk.

Vi boede på et af byens eneste hoteller. D.v.s. vi boede på motellet

som lå ved siden af det “rigtige” hotel

Og det var også her, at vi spiste og havde adgang til pool m.v.

Vi havde en overnatning, inden vi skulle møde op i dykkerbutikken kl. 12 dagen efter. Da vi havde tjekket ind, fik vi at vide, at vi først skulle køre ned til båden kl. halv to. Så vi gik en lille tur og spiste på en japansk restarant i nærheden.

Da klokken blev halv 2 kørte vi mod havnen og båden

Vi skulle lige passere 2 både inden vi kom ombord på vores båd, som lå i tredieposition.

Her en af de utallige både som kom ind i havnen…..ja, de er godt fyldt op.

Inden vi sejlede var vi blevet tjekket ud af Thailand og skulle derfor sejle til den første by i Burma, som ligger lige over på den anden side af Ranong.

Det tog en lille halv time at sejle over til byen Kawthaung. Til gengæld tog det en hel time at få indrejsetilladelse til Burma.

Her kommer de alle anstigende og skulle først gennemse vores pas m.v. inden vi fik grønt lys til at sejle videre. Faktisk beholdt de vores pas, som vi ikke får igen, før vi vender tilbage til byen.

For at få tilladelse til at rejse ind i Burma og dykke i deres farvand, koster det 250 US dollar pr. mand. Så ja det koster en del, at få lov at dykke i Burma.

I Burma startede turen med, at der skulle fyres noget krudt af i fronten af båden

……det skulle vist betyde held på turen. Og det havde vi så rigeligt brug for, da de første par dage var rigtig dårlige rent vejrmæssigt. Vi startede simpelthen turen med at ændrer de oprindelige planer, da det ikke var muligt at sejle for meget på åben hav.

Vi kom virkelig ud i hårdt vejr og båden gyngede rigtig meget. Vi havde især ondt af kokken, som her ses i hans fine køkken. På 2. dagen gyngede det så meget, at køleskabet gled hen af gulvet, skufferne faldt ud af skabet og tingene faldt ned fra hylderne.

Vi kom ud fra vores værelse, da det skete og så hvor chokeret han var.

2. dagen var også vores første dag med dykning. Da vejret ikke var alt for godt, var sigtbarheden under vandet heller ikke så god. Men vi havde dog 3 gode dyk.

Det var også den 20. december og det vil sige min fødseldag. Og se lige hvad kokken tryllede frem til frokost…..

Mexikanske taco skaller.

Inden aftensmaden nåede jeg lige at få opdateret lidt rejseblog og nyde et godt glas rødvin…..man har vel fødselsdag 🙂 Jo jo….resten af flasken blev drukket til maden.

På 3. dagen var vejret blevet en smule bedre og efter et par formiddagsdyk sagde kaptajnen god for, at vi prøvede at sejle mere nordpå. Så her nåede vi frem til Dragon Island

Som skulle have været det første sted vi dykkede, men blev det sjette.

Faktisk var dagens 2. dyk et sted, hvor ingen havde dykket før. Faktisk ret flot…..det fik navnet Bo’s Reef 🙂

Til frokost fik vi frikadeller og kartoffelsalat……ja ejeren af dykkerfirmaet er dansker, så han har nok lært kokken lidt om dansk mad.

På båden var vi 7 gæster og 7 ansatte. Udover 2 divemastere, en kaptajn og en kok, var der også 2 burmesiske båddrenge samt en burmesisk hjælper, som er ansat af den burmesiske stat og som skal være på båden for at den får tilladelse til at sejle. Han var nu også en hjælpsom dreng og var meget begejstret for at fortælle om hans land.

Her ses vores båd, som hedder Miss Moon.

Og kaptajnen og et par af gutterne.

Udovere et par fra England og os, er de resterende 3 gæster fra Rusland. De 2 af dem er fridykkere, der elsker både at fiske normalt og jage under vand.

De fik faktisk fanget en del og det var jo ret heldigt for os, for vi fik stort set Sashimi til forret hver dag

Og den ene af aftenerne fik vi de mest saftige tunbøffer, vi nogensinde har smagt.

Tør slet ikke tænke på prisen på disse bøffer, hvis de skulle være købt hos en dansk fiskehandler!

Her står Mark (den ene divemaster) og griller tunbøfferne.

I det område vi sejler i (The Mergui Archipelago), har Moken folket levet i flere hundrede år. De har primært levet på søen, men har efterhånden også bosat sig på nogle af de 800 øer, som er i området.

Da vi skulle have fyldt vand på båden, sejlede vi ind til en af disse øer, hvor de bor nu.

Her ses dog også en af deres både. På disse både bor der formentlig flere familier!

I starten af dette år var der åbning af et nyt tempel på øen. Det er temmmelig stort, især i betragtning af, at der kun bor 200 på øen.

Super flot……vi er dog også ret sikre på, at når vi har rejst rundt i Burma i 2½ uge, så er vi temmelig træt af at se templer…..men det må tiden jo vise 🙂

Her kan man se, at de unge bruger muligheden til at spille fodbold, når det er lavvande. Tror faktisk, at dette er det eneste sted på øen, hvor det er flat nok!

Efter at have set templet, fik vi også mulighed for at gå en tur gennem landsbyen.

Ja, de er ret fattige…..men paraboler er der dog!

Som altid er ungerne ret søde at se på.

De 3 drenge var lidt frække og kunne bl.a. allerede sige “fuck you”…..så lidt har de hørt efter i engelsundervisningen….eller også har der allerede været andre turister forbi 🙂

Vi sluttede vores landtur af på en af den lokale bar…..så havde vi også støttet dem lidt.

Vi har absolut ikke fortrudt, at vi valgte at tage til Burma og dykke. Der er ingen tvivl om, at dykkerstederne stadig er meget uberørte og super flotte. Selvom vi efterhånden har set meget under vand, har vi da også set nye ting her.

Vi har selvfølgelig sejlet en del rundt og er kommet forbi, ret mange lækre strande, som ligger på helt ubeboede øer…tør slet ikke tænke på, hvad der ville ske her, hvis turismen fik lov at tage fat her.

Vi er dog også kommet forbi en del store klippevægge

På båden var der 4 måltider om dagen

Dette er det ene af dem…..nej der var ikke rom i!

Og dette var frokost den ene af dagene.

På turen havde vi i alt 15 dyk og her et nogle af billederne.

Scorpionsfish….den første slags så vi mange af på alle dyk.

Flere former for krabber

Cuttlefish…..de første har sex…..ses ikke så tit 😉

Der var også mange forskellige nøgensnegle….her en af dem.

Der var også en del moræner

Reje

Søhest

Disse 2 findes ikke i nogen bøger om fisk….men de er ret søde 🙂

Og nu glæder vi os til nye eventyr på landjorden……..