Blog Image

Turen gik til Burma....og lidt Thailand

December-Januar 2017-2018

I nedennævnte blog kan du læse vores rejsedagbog og se lidt billeder fra vores tur til Burma og Thailand, hvor vi denne gang også havde Aura og Sabine med på noget af turen.

Rigtig god fornøjelse....

Bo & Charlotte

Tilbage til forsiden

Fra Mandalay til Bangkok og hjem

Rejsedagbog Posted on fre, januar 26, 2018 22:18:03

Vi tog mod lufthavnen i Mandalay i god tid, da den ligger ca. 1 times kørsel fra Mandalay.

Vi sluttede vores Burma eventyr af med at se denne knallert med baby på vej til lufthavnen.

Ja, undskyld Bine, men hold nu kæft du ser sjov ud når du sover med den der nakkepude. Her i flyveren på vej til Bangkok.

Når taxakøen er mega lang, er det godt man kan sidde på bagagen.

Sidst vi var i Bangkok, havde Sabine glemt hendes og Auras jakker i skabet på hotellet. Så da vi var vel ankommet på New Road Guesthouse, tog vi tilbage til det hotel vi boede på sidst vi var i Bangkok. De var super heldige, for hotellet havde stadig begge deres jakker.

Nu da vi var tilbage i gaden med de mange centre og restauranter, tog vi tilbage til en japansk restaurant vi havde været på tidligere. Endnu engang super lækkert.

Næste morgen skulle Sabine og Aura med toget til Hua Hin, hvor de skulle være den sidste uge af deres ferie.

For Auras skyld tog vi en tuk tuk til togstationen….okay vi andre gad heller ikke gå

Så er de klar til afgang og næste gang vi ses, er i København.

Mens vi stod og ventede på at deres tog skulle køre, så vi hvordan et tog bliver rengjort udvendigt. De var meget effektive og det tog kun 10 minutter at få vasket et helt tog.

Så var vi alene igen, efter små 3 uger sammen med Sabine og Aura. Lidt mærkeligt, men vi skulle jo selv snart hjem.

Det var stadig tidligt om morgenen og vi var egentlig på vej tilbage til New Road Guesthouse, men pludselig sad vi i en tuk tuk på vej mod floden og det flydende marked. Det viste sig dog, at vi var lokket i en turistfælde, som vi hurtigt kom væk fra.

Vi brugte så formiddagen på at finde en måde, hvor vi kunne komme ud til det flydende marked i Bangkok, uden at betale en formue…..det lykkedes ikke.

Til gengæld fik vi set en masse af Bangkok, vi ellers ikke ville have set. Ja, det var ikke her, man havde lyst til en svømmetur. Der lå bare sådan en lækker hinde ovenpå vandet.

Her er vi kommet til Chinatown…..og her er en sælger ved at blive sat af en tuk tuk med alle sine varer og sin vogn.

Ja, man går som sild i en tønde, men det er sjovt at se at disse boder. Chinatown i Bangkok er bare noget helt specielt.

Resten af dagen blev brugt i de store centre, hvor de sidste indkøb blev gjort. Blandt andet et par nye sko til Bo, da han jo havde givet sine egne væk til guiden i Burma.

På vores sidste dag i Bangkok besluttede vi os for at tage til det flydende marked og så måtte det koste hvad det ville. Og det fortrød vi bestemt ikke. Vi havde en super god og hyggelig tur

Her en sejlende sælger.

Og så er vi ankommet til målet.

Vi havde 45 minutter der og her fik vi købt lidt lækkert mad.

På vejen tilbage stod vi af ved Grand Palace, hvor vi gik en tur i området inden vi sluttede af på Khaosan Road.

Der var ikke lige så mange mennesker, som sidst vi var der.

Vi sluttede vores fantastiske rejse af med et par afslappende timer på New Road, inden turen gik hjem mod København og det kolde vejr.

Fra Bagan til Mandalay

Rejsedagbog Posted on fre, januar 12, 2018 04:04:41

Vi skulle meget tidligt op, da vi allerede skulle køre fra hotellet kl. 4.30

Da vi ankom til “havnen” som bare var en skrænt ned til floden, var vi de første der var kommet. Man skulle boarde kl. 5 og båden skulle sejle kl. 5.30.

Tror Aura faldt i søvn inden båden sejlede.

Da solen stod op, havde vi den smukkeste solopgang.

Vi skulle sejle i ca. 10 timer på floden til Mandalay. Hvis vi havde taget bussen, ville det have taget 5 timer. Vi synes bare det kunne være sjovt også at prøve at sejle en dag på floden og selvom det var mange timer, gik tiden fint. Som det ses, var der ikke meget luksus ombord, men det gjorde nu ikke så meget.
Noget af tiden gik bl.a. med at få lavet opdatering til rejsebloggen

Her kom vi forbi en båd med en ko ombord

Sabine synes ikke hun har fået sol nok på ferien, så hun lagde sig hurtigt klar da solen tittede frem. Andre på båden frøs stadig og sad med cowboybukser, hætter og tæpper på.

Der blev også sovet lidt…..ved ikke hvor meget effekt nakkepuden har her smiley

Da vi var nået ca. halvvejs, mødte vi søsterskibet som sejlede fra Mandalay til Bagan.

Her blev noget af tiden brugt på at kigge på livet på floden og langs bredden.

Og her er vi netop ankommet til Mandalay

Det hotel vi boede på, havde en meget populær Skybar…..ja, den lå på 3. sal. Men der var dog en flot udsigt alligevel. Husene her i Mandalay er ikke så høje.

Dagen efter vores ankomst skulle vi være turister i Mandalay og omegn og havde hyret en vogn til at køre os rundt hele dagen. På vores vej, så vi denne knallert…..tror aldrig jeg har set så meget på en knallert før.

Vi startede med at køre lidt syd for byen, for at se verdens længste træbro. U Bein Bridge, som den hedder, er ca. 1,2 km lang og er noget over 100 år.

Der var også et par lækre sild på broen smiley

Det blev også lige tid til et selfie

Men det gjorde munkene også, som vi så et par stykker af på broen

Bagefter skulle vi videre til en pagode, men undervejs synes vores chauffør, at vi skulle se en skole. Her taler vi med en af de 3000 elever der går og bor på skolen. De fleste er munke, mens de går der og kommer fra flere forskellige egne af Burma.

Her bliver der spillet fodbold i frikvarteret

Og ja, der bliver også vist Cartoon Network i skolegården…..som var meget populær.

Her er vi ankommet til U Min Thonze Pagoda, hvor der var placeret 45 buddhaer i en form for grotte

Der var selvfølgelig også en stupa på toppen.

Her er vi på vej tilbage til byen og så denne cykel. Der er ellers flest knallerter i byen og her er stort set ikke trafiklys, men trafikken flyder fint og her er ingen bilkøer, som i Yangon.

Da vi kom forbi vores hotel valgte vi at lave et stop der og spise frokost og en time efter fortsatte vi vores tur til Kuthoday Pagoda

Meget flot, men det specielle her var, at der rundt om pagoden var en masse små huse…

og i hvert hus, var der en sten (side af en bog), hvor hver egn i Burma har skrevet en historie.

Så det siges, at ved denne pagoda, er verdens største bog.

Aura har sagt nej til at blive fotograferes med rigtig mange, men disse smukke kvinder ville hun rigtig gerne fotograferes sammen med.

Sidste stop på dagens tur var til Royal Palace. Faktisk bor vi lige ved siden af porten til dette område. Der er en kæmpe voldgrav og en mur rundt om hele området. Faktisk er muren 8 km lang hele vejen rundt, så området fylder en del i byen.

Det er faktisk ikke det originale palads der står, da man blot har valgt at genopbygge det, så man kunne se hvordan det havde set ud. De er dog ikke særlig gode til at vedligeholde, så det står bare og forfalder.

Dette er en bus, som der kører rigtig mange af rundt i byen. Og de er alle meget fyldte både på toppen og inde i bilen.

Vi var tidligt tilbage på hotellet og der blev tid til at lære at bruge snorkel.

Vores sidste dag i Burma skulle bruges på at slappe af……jeg har lovet Bo, at vi IKKE skal se flere pagoder! Så Bo og Aura blev på hotellet ved poolen og Sabine og jeg tog hen til et sted hvor vi fik rigtig god massage og Sabine vik ordnet negle. Jeg har haft en del problemer med min ryg de sidste 5 dage og det var super dejligt at få løst lidt op i alle muskelspændingerne i ryggen. Frygter lidt flyveturen hjem.

Efter at have spist en del måltider på hotellet besluttede vi os til at gå hen på en nærliggende japansk BBQ restaurant, som havde fået rigtig gode anmeldelser. Sabine vagte sushi, men Bo og jeg grillede noget oksekød (bl.a. Kobe kød) og en tallerken med seafood.

Det var super lækkert og vi besluttede at dette var vores nytårsmiddag, som vi aldrig fik.

Her får vi morgenmad den sidste dag i Burma inden turen nu går til lufthavnen.

Fra Inle Lake til Bagan

Rejsedagbog Posted on tirs, januar 09, 2018 17:09:09

Vi ankom til Nyaung Shwe kl. halv fem om eftermiddagen. På vores busbilletter stod der nemlig, at bussen kørte kl. 19.00 og at vi skulle være der en time før afgang. Og vi skulle jo lige finde ud af, hvor bussen kørt fra.

Vi blev selvfølgelig sejlet af vores bådføre, som vi havde brugt alle dagene.

Her er alle mand på fast jord igen……inkl. fotografen

Vi fandt hurtigt stedet hvor bussen kørte fra og her fik vi oplyst, at bussen først kom kl. 20.00. Så vi havde lige nogle timers ventetid. Der lå dog en dejlig restaurant lige ved siden af så tiden gik rimeligt hurtigt. Bussen kom allerede 20 minutter i 8, men kørte først kl. 21.00!

Vi havde regnet med at ankomme til Bagan, iflg. vores busbilletter, kl. halv 4 om morgenen, så vi havde faktisk købt en overnatning samme nat, så vi kunne gå direkte i seng, når vi ankom. Bussen kom dog først til Bagan kl. 5, men det var nu dejligt at kunne ligge sig i en rigtig seng i nogle timer inden morgenmaden.

Da vi havde lovet Aura, at vi ikke skulle lave noget den første dag, gik Bo og jeg en tur i bydelen Nyaung U, som vores hotel lå i, mens Aura og Sabine slappede af på værelset.

Her får Bo den gule make-up på, af en fra hotellets personale

Er han ikke skøn?

På vores lille tur, kom vi forbi denne indiske restaurant og vi synes at det var et sjovt skilt. Vi fandt senere ud af, at det har været Top Choice i Lonely Planet, så vi spise der samme aften og ja, det var super lækkert.

Vi så også disse “pige” munke gå rundt og bede om mad.

Og her ses vores hotel, som godt kunne ligne en indgang til en pagode med de 2 figurer på siderne.

Om eftermiddagen var det tid til hygge i poolen.

Sidst på eftermiddagen gik vi hen til en nærliggende Pagode, som hedder Shwezigon.

Vi havde dog ikke været der længe, før de første kom og spurgte, om de måtte blive fotograferet med Aura.

Ja, det er ikke kun børn der vil fotograferes med hende.

Det endte dog med, at det igen blev for meget og vi måtte bede folk stoppe, da der pludselig havde dannet sig en ring rundt om Aura og folk kom løbende dertil. Heldigvis respektere de et nej og går, så snart der bliver sagt stop. Men denne gang var det lige voldsomt nok. Vi har efterfølgende talt med en guide fra Burma og hun fortalte, at de er vant til lyshårede børn, men at grunden til at Aura er så populær er, at hun har så langt hår og er utrolig smuk. Tror hendes mor blev lidt stolt der!

Da vi kom ud af Pagoden hoppede vi på en hestevogn…..det skulle jo også lige prøves.

Næste morgen havde vi lejet en bil og chauffør for en hel dag. Pris kr 175,- fra kl. 8.00 til 18.00. De fleste vælger at køre rundt i Bagan-området med knallert, men det var ikke en mulighed for os, når vi har Aura med.

Bagan er den burmesiske kulturs udspringskilde. På blot 250 år blev her fra år 1100 bygget mere end 10.000 pagoder til Buddhas ære, og selvom der nu kun er godt 3.000 af dem tilbage, er det helt fantastisk at se. Området er på over 40 kvadratkilomenter, så vi nåede ikke det hele på en dag….selvom vi havde 10 timer.

Vi startede dog turen med at køre til et kloster for hjemløse unge. Det er nemlig altid muligt i Burma at bo på et kloster som munk, hvis man ikke har noget sted at bo. Her er de ved at blive undervist.

Og dette er spisesalen.

Vores første stop var ved en pagode, hvor der lå denne stupa bagved, som man kunne kravle op på. Det er nok et spørgsmål om tid, hvor længe det er muligt.

Udsigten var i hvert fald fantastisk.

Ja, det er ikke kun Aura der bliver fotograferet sammen med de lokale. Dette er en mand fra Mandalay, der gerne ville fotograferes sammen med nogle turister.

Gennem hele dagen, så vi rigtig mange flotte templer, pagoder og stupaer og en del havde også flotte udsmykninger.

Familiefoto

Aura var også en flittig fotograf med sin Ipad

Ikke alle stupaer står lige mere. Faktisk var der jordskælv i august 2016 og her blev en del pagoder og stupaer ødelagt. De vigtigste er dog allerede genopbygget igen.

Her ses den gamle port til Old Bagan

Dette tempel er det største og flotteste vi så. Det hedder Ananda.

Inde var der 4 store buddhaer i hvert verdenshjørne, lavet i teaktræ og selvfølgelig forgyldt.

Uderfor hver tempel og pagode var der i tonsvis af sælgere. De var en smule irriterende og påtrængende.

Dette er Thatbyinnyu pagoden, som iflg. vores chauffør skulle være den højeste.

Det var blevet tid til frokost og vi fik valget mellem kinesisk eller burmesisk. Vi valgte den burmesiske restaurant og blev slemt skuffet. Aura havde allerede både fået pandekage med nutella og en is, så hun skulle ikke have frokost….det var nok meget heldigt.

Vi valgte at få burmesisk buffet ved bordet. D.v.s. en masse små skåle med noget forskelligt i. Det eneste der var nogenlunde spiseligt, var risen og noget gris i karry. Resten spiste vi stort set ikke. Ikke engang suppen, som vi startede med var til at spise.

Her er vi igen kommet lidt op og fik endnu et flot udsyn.

Vi var også et smut ved floden, som er den vi skal sejle på dagen efter til Mandalay.

Vi spurgte vores chauffør, om han kunne køre os til et sted, hvor vi kunne få en kop kaffe. Ved ikke om han valgte at misforstå os eller hvad der skete. Vi blev i hvert fald sat af ved denne “fabrik” hvor de lavede såkaldte “lakvarer”. Vi blev modtaget af en guide, som spurgte om vi ville have en rundvisning. Vi oplyste dog bare, at det eneste vi ville have, var en kop kaffe. Da det kun var muligt at få en kop te i deres showroom, smuttede vi hurtigt igen og så fandt vores chauffør et skummelt sted, hvor vi kunne få kaffe.

Her så vi denne vogn, som selvfølgelig ikke kan kaldes en hestevogn, da den bliver trukket af køer.

Ved en af pagoderne sad en mand og tegnede. Han lavede hurtigt en tegning til Aura og så måtte han også lige lave en tegning på hendes arm…..hun blev meget glad for sin tatovering.

Vi sluttede dagen af ved et udsigtspunkt, hvor vi skulle se solnedgang sammen med tusindvis af andre…..også munkene.

Aura og Bo brugte noget af ventetiden på en lille boksekamp og da vi havde ventet en halv times tid tog vi et sidste billede og vendte næsen hjemad mod hotellet.

Så vi så ikke solnedgangen helt færdig, men vi havde også været i gang i mange timer.

Inle Lake

Rejsedagbog Posted on tirs, januar 09, 2018 16:32:35

Efter 3 dage uden bad og en masse mudder, glædede vi os vildt meget til at komme frem til hotellet ved Inle Lake og få et varmt bad og ikke mindst se pigerne igen.

Da vi ankom havde de allerede haft 2 overnatninger og de havde haft lige så dårligt vejr, som vi havde haft. Så de havde stort set bare hygget i deres vandbungalow, som de var blevet opgraderet til, da de havde 4 overnatninger der.

Vi kom med solen og varmen, så Aura forsøgte sig med en svømmetur i poolen……men selvom det var varmt i vejret, var poolen MEGET kold. Så det var kun barbiedukkerne der kom under vand.

Udsigten over Inle Lake fra vores hotel

Efter 2 dage var Aura allerede godt kendt på hotellet og hun blev vartet op som en prinsesse. Her komme de med en stol specielt lavet til hende, så hun kan sidde og spise i den perfekte højde.

Da vi ankom til hotellet fik vi at vide, at Ole og Gitte også var checket ind. Faktisk havde de fået værelse lige ved siden af os. Gitte og Ole er vores venner Janne og Henriks søster og svoger. Vi vidste godt at de også skulle rejse rundt i Burma samtidig med os, men det var da lidt pudsigt, at vi lige var ved Inle Lake samtidig. Her får vi noget aftensmad.

Vi måtte selvfølgelig prøve den lokale rødvin. Det er ikke det bedste vin har smagt, men den kunne da drikkes.

Vores 1. hele dag ved Inle Lake, skulle selvfølgelig bruges på en tur rundt på søen. Så vi lejede vores egen båd og besluttede os for at tage til de hængende haver og Fisherman’s Village først

Inle Lake er mest kendt for deres mange fiskere, som fanger fisk på en helt speciel måde. Her bruger denne fisker net, samtidig med at han navigere båden rundt med sit ben. Dette er helt specielt for denne sø.
Nogle af dem bruger også dette net, som de sætter ned på bunden (søen er ikke særlig dyb), og stikker så et spyd ned i, i håb om, at en fisk er kommet i nettet.

Her er en fisker på vej ud for at fiske.

Det er helt vildt at se, hvordan de lever på søen. Her ses deres hængende haver, hvor de dyrker alle deres grøntsager.

Vi fik mulighed for at komme op i et bambustårn, selvfølgelig mod betaling, så vi kunne nyde udsigten over søen og haverne.

Bagefter prøvede Bo at gå på en af disse haver. De er virkelig flydende og han stod i vand til knæerne, så man må sige, at planterne får rigeligt med vand.

Han skulle også prøve at sejle båden med benet, men det gik ikke så godt og heldigvis faldt han ikke i vandet. Det er nemlig ret svært at holde balancen på et ben på en gyngende båd.

Vi så denne lille gut selje i sin egen båd…..men de kan jo også lige så godt lære det fra starten af, da det jo er deres eneste måde at komme rundt på.

Her bliver der ordnet fiskenet.

Den lokale skole

Købmanden

Lige bag ved Fisherman’s Village boede vores bådfører og vi var så heldige at blive inviteret indenfor.

De havde ikke mange møbler, men de havde dog en fladskærm og nogle store højttalere

Og ja, der var fælles soveværelse……de havde 3 børn, som alle var i skole, da vi kom forbi

De havde også rimelig flotte toilet- og badeforhold uden for.

Vi blev inviteret på grøn te i deres “sofa-arrangement”, som var de eneste møbler de havde.

Bagefter tog vi til et sted ved søen, hvor der var “Hot Spring”. Vi skulle dog lige gå 2 km fra søen og derop og vores bådfører ventede trofast i de 4 timer vi var væk.

Der blev både solet og badet i de varme bassiner

Og de lavede også lækkert frokost.

Dagen efter valgte vi at tage på “Five days marked”. Dette marked flytter rundt hver dag i 5-dage. Det er sælgere fra hele egnen der sælger på dette marked og de har så 5 faste byer, de tager rundt til. Den ene af byerne er faktisk Kalaw, men det havde lige været der dagen før vi kom. Så det var lidt heldigt, at vi så nåede det ved Inle Lake.

Der bliver solgt alt fra mad til tøj og soveniers.

Efter en times tid, havde vi fået set markedet og sejlede over til en lille fabrik der lavede paraplyer. Og ja, vi har købt nogle med hjem, de er nemlig ret flotte.

Ham her står og laver træet til paraplyerne

Og hende her sørger for at male dem.

Både i Burma og det nordlige Thailand lever Karen folket. Kendetegnet ved dem er, at kvinderne får ringe rundt om halsen. De starter i 16 års alderen med at få en ring på og så får de en ny ring på hvert år til de bliver omkring 30.

Disse piger ser forholdsvis unge ud. Vi havde dog ellers fået at vide af vores guide på trekket, at de unge ikke havde lyst til at have ringe på, hvilket er forståeligt nok uanset tradition.

Da vi kom tilbage fra vores tur, havde vi lige nogle timer, inden vi skulle videre og ind til byen Nyaung Shwe, hvor natbussen til Bagan skulle køre kl. 19.00. Så nogle fik lige hygget ved poolen inden.

Hver anden dag om eftermiddagen var der sejlkonkurrene/opvisning foran hotellet. Tror mest det var opvisning, da de skiftedes til at vinde.

Mellem konkurrencen viste 2 fiskere, deres teknik med at sejle.

Så var det tid til afgang og her vinker Gitte og Ole farvel. De havde lige en overnatning mere, inden de skulle videre til Yangon.

Og her er Sabine og Aura klar til at sejle den næste halve times tid.

Men der gik dog ikke længe før Aura sov. Det er helt vildt, som hun kan sove alle steder.

Fra Kalaw til Inle Lake

Rejsedagbog Posted on søn, januar 07, 2018 06:32:44

Endelig kom dagen hvor vi skulle på trek…..en af de ting vi havde glædet os rigtig meget til at prøve.

Her vinker vi farvel til Aura og Sabine inden vi begiver os ud på den første dags 22 km.

Inden vi startede turen havde vi forventet heldagsregn, så vi var megaglade, da det slet ikke regnede de første mange timer på vores tur. Her kommer vi forbi en masse rismarker.

Her har vores guide lige vist os et træ, som bruges til at lave Tigerbalsam fra. Han hedder forøvrigt Shyam og er født og opvokset i Burma, men har nepalesiske forældre.
Her er vi på vej ind i den første landsby på vores tur. Alle byen har et kloster og her ligger det lige da vi kommer ind i byen

Børnene i skolen har lige fået fri til at gå hjem at spise, så der kom ret mange børn gående imod os.
Ja, vi så også lige et par munke på knallert smiley

Nu da børnene ikke var i skolen, gik vi ind og skrev en hilsen til dem på tavlen. Vores guide fortalte os, at lærerne formentlig ikke engang kunne engelsk og forstå, hvad vi havde skrevet.

Her bliver Bo undervist i noget af Burma’s historie. Nogen undrer sig måske over, at vi kalder det Burma, når det rent faktisk hedder Myanmar. Men navnet Myanmar er ikke noget befolkningen bifalder, så de kalder sig selv for burmersere og der arbejdes faktisk på, at landet igen skal hedde Burma.

Mens vi stadig var på skolen, kom nogle af børnene tilbage….tror de var lidt nysgerrige.

Her får vi frokost og mens vi sad og spise, væltede det ned med regn. Så vi ventede pænt til det stilnede af og vi kunne gå videre.

Her er køkkenet, hvor vores guide havde tilberedt frokosten.

En del af turen foregik på jernbanesporet. Faktisk var det lidt hårdt at hoppe fra svelle til svelle.

Og selvfølgelig kom der også et tog mens vi gik der…..og der var ikke meget plads til at stå på siden af toget. Faktisk måtte vi dkke os, da den sidste vogn kom, da der stod nogle jernlåger åbne.

Da det var blevet tid til en pause, kom vi ind på en togstation.

Og ja, her sidder vi så på “caféen” sammen med deres vasketøj smiley Igen begyndte det at regne rigtig meget og vi afventede lige lidt stilstand inden vi skulle gå videre.

Her bruger vi ventetiden på at få forklaret, hvordan man laver en pakke med betelnød, som de fleste i Burma ynder at gå og tygge på. Først tager man et Betelnødblad og så smører man limejuice på og derefter hakket betelnød. Derudover drysses en masse forskellige smagsvarianter på. Dette tygger de så på, ligesom vi ryger cigaretter. De får dog de grimmeste røde tænder og de fleste har også allerede i en meget ung alder, mistet mange af deres tænder. Vores guide har de flotteste hvide tænder og har ikke lyst til at ødelægge sit flotte smil med betelnødder.

Vi var så heldige, at der kom et tog ind på stationen, mens vi ventede på tørvejr, så vi fik mulighed for at se hvordan hele stationen blev forandret i løbet af få sekunder. Fra at der stort set ikke var nogen, til at den blev fyldt med sælgere og passagerer.

Det endte med at regnen stoppede og vi kunne gå det sidste stykke til den landsby vi skulle bo i. De fleste trekkingbureauer går i store grupper og så sover de på klostre. Vi havde valgt at gå alene med vores egen guide og vores bureau brugte homestay i stedet. Så her ses rummet vi skulle sove i….faktisk familiens bederum, hvor husalteret stod. Ja, vi var glade for at sove på et repos, da der lige pilede en lille rotte ind over gulvet lige inden vi skulle sove.

Byen vi sov i, havde ikke elektricitet, så huset eneste lampe i vores rum fik strøm fra et bilbatteri.

Toilettet var i baghaven….godt man ikke er blevet natpisser endnu

Her er badeværelset. Vi valgte dog at tage en etagevask med babyservietter i stedet smiley

Og dette er køkkenet

Det havde regnet hele natten og da vi skulle afsted næste morgen regnede det stadig…..faktisk regnede det hele dagen. Så ja, vi var ret våde meget hurtigt og de fleste veje så sådan ud eller værre. Så vi havde også våde sokker og mudrede sko. I startede prøvede vi at undgå mudderet, men til sidst opgav vi og vadede bare igennem.

Og da det regnede så meget, fik vi stort set ikke taget nogen billeder, da vi var bange for at ødelægge vores kamera, hvis det blev for fugtigt. Lidt ærgerligt, da vi gik igennem de flotteste områder og alle mulige forskellige slags marker.

Her står vi ved en chilimark….som der var rigtig mange af.

Og selvom det regnede rigtig meget, lå der chili til tørre alle steder.

Vi kom også igennem en lille landsby, hvor disse damer sad og vævede tasker og tørklæder. Efter at have drukket en masse af deres te og spist deres snack, blev vi nød til at købe noget. Så jeg købte 2 tasker til 35 kr. i alt. Super billigt, når man tænker på, at de havde taget 7 dage at lave.

Ca. 5 km før vi kom frem til 2. dagens overnatningssted tog jeg lige et styrt ned af en skrænt, da der var ret glat. Faktisk var det anden gang jeg stod på røven denne dag. Men denne gang fik jeg både vredet knæet og vrikket om på anklen. Det virkede dog ikke så slemt, så vi skyndte os at gå videre, mens foden var varm.

Så vi nåede frem og ja, jeg var mega beskidt. Når man har lagt sig i mudderet 2 gange samt gået rundt i det, bliver man meget beskidt.

Så da vi var vel ankommet, måtte vi lige bruge et pænt stykke tid på at blive vasket nogenlunde rene.

Igen fik vi bederummet til at sove i og denne gang var det på 1. salen…..over kostalden.

Vi frøs lidt, så mutti i huset havde lavet bål til os i rummet ved siden af hvor vi skulle sove. Faktisk var vi så heldige, at hun rigtig gerne ville tale med os, så vi fik en hyggelig snak med hende (med vores guide som tolk). Hun var mor til 6 børn og 9 børnebørn, for som hun sagde, fandtes der ikke kondomer da de var unge og så grinede hun. Hun havde heller ikke været ret langt hjemmefra. Hun var født og opvokset i byen og det længste hun havde været væk var Kalaw, som lå ca. 15 km derfra.

Bagefter fik vi bålet for os selv og det lykkedes til sidst at få varmen.

Her er udsigt fra vores morgenmadsbord.

De fleste her i Burma er malet med noget gult pulver. Dette hedder thanakha. De bruger det både som sminke og til at beskytte sig mod solen. Og dette synes vores guide også jeg skulle prøve.

Synes nu det beskytter mere mod solen smiley

Da min ankel var stor som en bordtennisbold, valgt jeg at tage en bil resten af vejen…..eller jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal kalde den. Det var ikke muligt at få en taxa ud til byen, så en af de lokale beboere havde dette køretøj og tilbød at køre mig. Jeg måtte dog betale 150 kr. for turen, hvilket er mange penge her i Burma. Men så har jeg også sponseret lidt til byen. Turen gik meget langsomt og var meget bumpet…..men jeg kom dog en time før Bo og guiden. De skulle gå 16 km og bilen kørte nok en anden og længere vej.

Der var ikke spinkler på, så det var bare at starte vinduesviskerne og så hælde en vandflaske på. Og her ses ventilationssystemet.

Efter en lille times kørsel skulle vi have pause. Og her var der rigtig mange mennesker

Jeg fandt så ud af, at de ventede på “bussen”, da de alle skulle på marked. Hende der er på vej op, har et lille barn på ryggen.

Mens jeg bumlede ned af bjerget gik Bo og guiden afsted i et super tempo. Faktisk var det rekord for guiden, da de nåede frem på 3 timer. De nåede dog at tage dette billede.

De mødte også disse gutter. Bo gav dem en bar hver, så de var super glade.

De fik også tid til at kigge på store edderkopper

Vi sluttede turen af med en god gang frokost og super flot tilberedte frugter.

Bo forærede sine sko til guiden, som blev super glad. Han havde gået turen i et par gamle slidte lærredsstøvler med en tynd gummisål.

Fra Yangon til Kalaw

Rejsedagbog Posted on lør, januar 06, 2018 08:42:13

Vi havde valgt at tage natbussen fra Yangon til Kalaw og skulle være på busterminalen en time før afgang – kl. 18..00. Da der var temmelig meget trafik ud til terminalen, kom vi først 45 minutter før.

Alt var kaos på busterminalen og der var rigtig mange mennesker, biler og busser. Men vi fandt vores bus.

Der var selvfølgelig også en masse boder.

Efter at have kørt i nogle timer, stoppede bussen og det var spisetid. Den holdt i en halv time og der var massere af spisesteder og ikke mindst busser. Vi var dog ikke så sultne og glædede os bare til at komme ind i bussen igen og sove.

Vi ankom til Kalaw kl. 6.00 om morgenen og der var ikke en bil på gaden…..heller ikke taxaer!

Vi kunne se på kortet, at der var 1,3 km til vores hotel, så vi måtte igang med at gå. Aura klarede det super fint, helt uden at brokke sig….næsten. Men hun måtte jo også bære hendes egen rygsæk.

Vi fik banket hotellet op og fik lov at ligge i deres sofaarrangement, til vores værelser var klar kl. 9.30

Det var et super fint sted vi skulle bo de efterfølgende 2 dage og en meget flot have.

Her fik vi hotellets morgenmad den første dag. De andre dage var indendørs, da det var koldt og regnede. Men super lækkert morgenmad….man det skal det jo også være, når de fleste skal ud og vandre efterfølgende hele dagen.

Kalaw bliver også kaldt trekkingbyen, da byen ligger lidt oppe i bjergene og er et godt udgangspunkt for gode en- og fleredages trekture. Byen er også en gammel såkaldt ”hill station” som briterne trak sig tilbage til under kolonitiden, når det blev for varmt at opholde sig i byerne. Og der står også stadig en del af de oprindelige bygninger fra kolonitiden.

Desværre var vejret ikke særligt godt, da det regnede rigtig meget, så lysten til at gå ud og udforske byen var ikke så stor.

Vi fik dog bevæget os ud midt på eftermiddagen den første dag (31. december), da vi jo skulle have noget frokost.

Vi havde fået anbefalet en ny lille restaurant lidt uden for byen, som skulle lave gode pizzaer.

Så kl. 16 den 31. december fik vi pizza til “frokost”…..og resterne tog vi med hjem. For det var rigtig gode pizzaer

Selvom det var nytårsaften, var lysten til det helt store ikke voldsomt, da vi frøs og ikke havde den store lyst til at gå ud i regnvejret.

Vi besluttede os dog for at gå til et andet nærliggende hotel, Kalaw Heritage Hotel, da de ville lave et nytårsarrangement med bål, guitar og grill. Vi startede dog i baren indendørs.

Senere gik vi ud og hyggede ved bålet og guitaren.

Kl. 23.00 ville Aura gerne hjem og vi vendte snuden hjemad og hoppede ind i det nye år alene på vores terrasse

Champagnen og kransekagen var skiftet ud med øl og Oreo’s smiley

Dagen efter regnede det stadig og Bo og jeg talte lidt om, om vi skulle aflyse vores 3-dages trekkingtur. Vi besluttede dog hurtigt at det skulle vi ikke, da vi jo havde ventet i 2 dage i byen på at komme afsted.

I mellem regnbyerne fik vi dog bevæget os lidt rundt i byen, men fik dog ikke set så meget, da det stort set regnede hele tiden.

Vi smuttede derfor hurtigt ind på byens andet gode pizza-sted og nød at sidde i tørvejr.

På vejen hjem lavede vi et pitstop hos frisøren, da det igen begyndte at regne meget….og Aura trængte til at få klippet pandehår. Hun blev godt nok nusset og redt mange gange. Og selvfølgelig skulle frisøren have et selfie sammen med hende til sidst.

Resten af dagen foregik på det ene værelse med spil og Ipad’s

Til aften havde de tændt op i pejsen på hotellet og vi fik bragt noget mad ud.

Dagen efter skulle Bo og jeg videre på trek og Aura og Sabine havde booket en bil til at køre dem til Inle Lake, hvor de skulle hygge sig alene i 2 dage.

Fra Bangkok til Yangon

Rejsedagbog Posted on søn, december 31, 2017 01:15:06

Da vi skulle flyve midt på formiddagen kunne vi ikke nå at få morgenmad i Bangkok og måtte vente til lufthavnen

Vi nåede dog lige et foto inden vi hoppede ud i en taxa.

Her er vi lige ankommet til Yangon og venter på vores værtinde, som er over at hente bilen.

Vi havde booket 2 overnatninger på et lille familiejet hotel og i de dage vi var der, var vi de eneste gæster.

Efter ca. 45 minutters kørsel fra lufthavnen ankom vi endelig til hotellet. Og så skulle der tages billeder.

Her forsøger fatter at tage et billede med vores kamera, efter at en anden allerede havde prøvet.

Dette var resultatet. De kunne simpelthen ikke finde ud af at holde knappen nede, til billedet var taget. Vores værtinde er hende til venstre.

Den største seværdighed i Yangon er pagoden Shwedagon. Så det startede vi med at tage ind for at se. Faktisk er det Burma’s største seværdighed.

Inden gik vi dog lige en tur i området, for at finde noget frokost……vi fandt en lille fransk café, som solgte sandwich og kager.

Her ses nogle af de cykler som bliver brugt til at fragte folk og deres varer rundt. I bilen fra lufthavnen talte vi faktisk om, at det var underligt at der ikke var nogen scootere o.l. nogen steder og fandt senere ud af, at det totalt er forbudt i Yangon. Grunden er, at en tidligere præsidents eller højtstående militærmands bil, blev ramt af en knallert og efterfølgende blev det forbudt.

En anden ting vi også lagde mærke til var, at der var højrekørsel, men at de også sidder i højre side af bilen i de fleste biler. Hvorfor ved vi ikke, men mærkeligt er det.

Foran pagoden Shwedagon står en masse fattige og sælger plastikposer, så man har noget at bære sine sko i. Her er en af dem blev træt og har taget sig en rygepause.

Her er vi lige ankommet til området, som er helt fantastisk flot og vi brugte timer på at gå rundt og kigge. Pagoden er ubestridt Burma’s største helligdom og efter sigende også verdens ældste og tillige også stedet, hvor Aung Sang Suu Kyi i 1988 – efter sin hjemvenden fra London – holdt sin berømte tale til det burmesiske folk.

Den er omkring 100 meter høj og beklædt med ca. 4,5 ton guld, 5.000 diamanter og mere end 2.000 rubiner, safirer og topaser.

De fleste buddhistiske drenge i Burma bliver i syvårs alderen, kronraget og aflevert i et kloster, hvor de så er munke for en periode.

Disse munke er dog piger, da også en del piger vælger at gå i kloster. Så vi har også allerede set en del lyserøde “munke”.

Det var dog ikke kun Shwedagon der var en stor seværdighed, da vi var der. Aura var MEGET populær…

Alle ville fotograferes sammen med hende og hun synes det var sjovt at alle var så interesseret i hende. Tror ikke de ser lyse små piger så tit her.

Den første dag synes hun det var sjovt og de fleste var også søde og rare, men dagen efter blev det for meget, når vi gik på gaden. Da alle ville røre ved hende og helst også gerne kysse hende. Så når vi går rundt nu, er hun fuldstændig skærmet af og alle parader er oppe, så ingen kan nå at røre hende.

Ja, vi ville da også gerne fotograferes med hende.

Vi blev der til det blev mørkt, da området også er utrolig smukt, når der kommer lys på.

Ikke langt derfra, fandt vi en restaurant SK hot pot, hvor man får en opdelt gryde ind på bordet, som man så koger de forskellige grøntsager, kød og fisk, som man har været oppe og vælge.

Næste morgen stod vi op til morgenmad. De ville rigtig gerne have serveret burmesisk morgenmad til os, men vi valgte den kedelig version, med brød og æg.

Rundt om Yangon findes en såkaldt cirkelline, hvor man kan køre i tog rundt om byen. Her er vi ved at købe togbilletter til 3 kr. for 3 billetter og turen skulle tage omkring 3 timer.

Inden skulle Aura dog lige tisse og hun fik tisset for første gang på et pedallokum

Vi skulle selvfølgelig også lige handle lidt, så vi var klar til togturen.

Her er vi alle vel kommet ind i toget og har fået en siddeplads.

Der var ellers mange med i starten og pladsen var lidt trang. Især fordi der var en del plastik med toget i store sække……tror de samler det sammen inde i byen og sælger det et eller andet sted.

Efter at have siddet i toget i en time, blev vi dog enige om, at nu havde vi vist alle fået rigeligt med togtursoplevelse og hoppede af på en station. Her står en dame på peronen og fodre duer. Vi har set det en del gange og ved ikke helt hvorfor så mange vælger at fodre dem.

Vi valgte at tage en taxa tilbage til byen og på vejen faldt Aura i søvn.

Så mor måtte bære hende, da vi kom ud.

Vi blev sat af, ved det berømte marked Bogyoke Augn San Market. Det er et 70 år gammelt marked, med over 2000 boder/forretninger. Der bliver solgt alt på dette marked og er meget velbesøgt af de turister, som er i byen.

På markedet fandt vi også en kaffebar, hvor de lavede nogle flotte kopper kaffe.

Vi havde tidligere på dagen hørt om Sule Pagoden, og da den ikke lå langt derfra gik vi derned.

På vejen stødt vi på denne lille familie, som formentlig levede på gaden.

Og her fik jeg lige et snap ind i en butik.

Pagoden var ikke noget at skrive hjem om, så vi gik videre og fik set byen’s City Hall med lys på.

Bagefter tog vi hjem og fandt en restaurant ikke så langt fra hvor vi boede

Det var meget lokalt og de havde god mad.

Dagen blev sluttet af med Ipad hygge hjemme på værelset.

Vores sidste dag i Yangon skulle bruges på en lille gåtur i downtown, så vi tog atter ind til byen og gik turen, som var anvist i Lonely Planet. Det var dog meget varmt og vi havde ikke gået længe, før vi måtte ind et sted og have pitstop.

Aura var blevet sulten, så hun fik serveret mad og vi andre nøjes bare med lidt koldt at drikke.

På vores vej, så vi denne moske. Faktisk ligger der rigtig mange moskeer, kirker, templer og i hvert fald også en enkelt synagode i område. Så selv om der er mange trosretninger i området, så er ca. 90% af befolkningen buddhister i Burma.

Her ses frihedsmonumentet og så var vi vist også færdige med at være turister i Yangon

Aura gad i hvert fald ikke mere og jublede da vi fandt en legeplads. Hun har bare været super sød at rejse med. De første 5 dage har hun klaret super godt. Så nu har vi lovet hende, at de næste par dage, bliver der også tid til at lege.

Fra Ranong til Bangkok

Rejsedagbog Posted on ons, december 27, 2017 16:59:37

Efter små 6 dage på havet havde vi en enkelt dag i Ranong, som vi havde regnet med at skulle bruge på at se området. Men da vi stod op, blev vi enige med os selv om, at vi hellere bare ville slappe af og ikke bevæge os for langt væk fra hotellet smiley

Så efter en god gang morgenmad og et lille visit i dykkershoppen, hvor vi fik sagt farvel, drog vi ud på en lille gåtur i byen i stedet.

Og se lige hvad vi fandt…..den flotteste planteskole.

Vi kom også forbi en del markeder, hvor de bl.a. solgte frugt og grønt.

Se lige her…..det er helt vildt, så mange Caipirinha’er man kan lave her. Tænkt sådan en sæk kostede kun 50 kroner smiley

På vores vej så vi også dette fad med flæsk, som stod ude på vejen på ladet af en bil. Ved ikke om de regnede med, at det ville blive til stegt flæsk smiley

Vi kom også igennem dette markedet, som var inde i en hal…..ja, her kørte de også igennem på deres scootere og knallerter!

Resten af dagen foregik ved poolen, hvor der var dejligt varmt og ikke for mange mennesker. Jo, der var flere end os…..de kom bare ikke med på billedet smiley

Næste morgen skulle vi flyve meget tidligt, men vi behøvede ikke at være i lufthavnen før en halv time før, da den var ret lille. Som det ses på ovennævnte billede, var der kun få check-in steder og bagagebånd fandtes ikke.

Der var 2 gater og en ventesal……og et dejlig sofa-arrangement, som kun var forbeholdt munke. På skiltet stod der nemlig ” For monks only!”

Kl. 10.30 var vi på hotellet i Bangkok og se lige hvem vi fandt i foyeren……

Sabine og Aura, som var ankommet til hotellet allerede kl. 6, efter små 10 timers flyvetur fra Danmark. Så dagens opgave var, at holde dem vågne så længe som muligt, da vi er 6 timer foran Danmark.

Da vi først kunne få vores værelse kl. 12.00 tog vi ud på New Road Guesthouse, hvor vi havde resten af vores ting stående. Her fik vi byttet om på taskerne, således at vores rejserygsæk blev skiftet ud med dykkertasken.

På vejen tilbage skulle vi lige forbi Bangkok’s hovedbanegård, da Sabine skulle købe togbilletter til vi er tilbage fra Burma. Så vi tog en Tuk Tuk og det var Aura helt vild med. Så hver gang vi skal ud et sted, spørger hun om vi ikke skal køre i Tuk Tuk.

Her er vi ankommet til Hovedbanegården, hvor der altid er mange mennesker.
Da vi kom tilbage til hotellet, skulle Sabine lige have et par timers søvn og vi hoppede i poolen med Aura. Men hold nu op det var koldt. Vejret er nemlig super dårligt. Lidt over 20 grader, overskydet og med småregn. Så det er ikke det fedeste vejr. Lidt ærgerligt, da vi havde regnet med at bruge vores 2 dage i Bangkok ved poolen smiley

Om aftenen fandt vi en lækker japansk restaurant, hvor vi fik lækker Miso suppe og sushi. Bagefter var de 2 tøser også klar til at hoppe i seng og vi fik først liv i dem igen kl. 9 næste morgen.

Her ser i en glad pige, som har fået pandekager og is til morgenmad.

Da vejret stadig var noget møg, blev dagen i dag brugt i diverse indkøbscentre.

Her er vi på bamse-isbar i et af de mange centre. Det er helt vildt så mange centre der er….faktisk kan man gå fra det ene til det andet uden at komme på gader. Og det var ret godt i dag, da det regnede hele dagen.

Det var så Bangkok for denne gang. I morgen tidlig flyver vi videre til Yangon i Burma Mon ikke at alt den fine julepynt er væk, når vi er tilbage om ca. 2 uger?

Dykning i The Mergui Archipelago (Burma)

Rejsedagbog Posted on man, december 25, 2017 03:01:00

Vi ankom til byen Ranong i det vestlige Thailand om aftenen. Byen har ikke mange turister. De eneste, er dem der skal videre til et par af de øer der ligger i færgeafstand fra Ranong og så lige de få dykkere som vælger at tage til Burma med båd.

P.t. er det stadig få både der sejler til Burma for at dykke. Og vi mødte da også kun en enkelt båd med dykkere på vores 6 dages tur. Så man føler lidt, at man har det hele for sig selv….især da vi kun var 7 dykkere ombord på vores både….og de 2 af dem var divemasterne.

Ellers er Ranong bare en helt almindelig by med en kæmpe fiskeindustri…..hvilken man heller ikke er i tvivl om, når man kører gennem byen og åbner næsen. Der stinker af fisk.

Vi boede på et af byens eneste hoteller. D.v.s. vi boede på motellet

som lå ved siden af det “rigtige” hotel

Og det var også her, at vi spiste og havde adgang til pool m.v.

Vi havde en overnatning, inden vi skulle møde op i dykkerbutikken kl. 12 dagen efter. Da vi havde tjekket ind, fik vi at vide, at vi først skulle køre ned til båden kl. halv to. Så vi gik en lille tur og spiste på en japansk restarant i nærheden.

Da klokken blev halv 2 kørte vi mod havnen og båden

Vi skulle lige passere 2 både inden vi kom ombord på vores båd, som lå i tredieposition.

Her en af de utallige både som kom ind i havnen…..ja, de er godt fyldt op.

Inden vi sejlede var vi blevet tjekket ud af Thailand og skulle derfor sejle til den første by i Burma, som ligger lige over på den anden side af Ranong.

Det tog en lille halv time at sejle over til byen Kawthaung. Til gengæld tog det en hel time at få indrejsetilladelse til Burma.

Her kommer de alle anstigende og skulle først gennemse vores pas m.v. inden vi fik grønt lys til at sejle videre. Faktisk beholdt de vores pas, som vi ikke får igen, før vi vender tilbage til byen.

For at få tilladelse til at rejse ind i Burma og dykke i deres farvand, koster det 250 US dollar pr. mand. Så ja det koster en del, at få lov at dykke i Burma.

I Burma startede turen med, at der skulle fyres noget krudt af i fronten af båden

……det skulle vist betyde held på turen. Og det havde vi så rigeligt brug for, da de første par dage var rigtig dårlige rent vejrmæssigt. Vi startede simpelthen turen med at ændrer de oprindelige planer, da det ikke var muligt at sejle for meget på åben hav.

Vi kom virkelig ud i hårdt vejr og båden gyngede rigtig meget. Vi havde især ondt af kokken, som her ses i hans fine køkken. På 2. dagen gyngede det så meget, at køleskabet gled hen af gulvet, skufferne faldt ud af skabet og tingene faldt ned fra hylderne.

Vi kom ud fra vores værelse, da det skete og så hvor chokeret han var.

2. dagen var også vores første dag med dykning. Da vejret ikke var alt for godt, var sigtbarheden under vandet heller ikke så god. Men vi havde dog 3 gode dyk.

Det var også den 20. december og det vil sige min fødseldag. Og se lige hvad kokken tryllede frem til frokost…..

Mexikanske taco skaller.

Inden aftensmaden nåede jeg lige at få opdateret lidt rejseblog og nyde et godt glas rødvin…..man har vel fødselsdag 🙂 Jo jo….resten af flasken blev drukket til maden.

På 3. dagen var vejret blevet en smule bedre og efter et par formiddagsdyk sagde kaptajnen god for, at vi prøvede at sejle mere nordpå. Så her nåede vi frem til Dragon Island

Som skulle have været det første sted vi dykkede, men blev det sjette.

Faktisk var dagens 2. dyk et sted, hvor ingen havde dykket før. Faktisk ret flot…..det fik navnet Bo’s Reef 🙂

Til frokost fik vi frikadeller og kartoffelsalat……ja ejeren af dykkerfirmaet er dansker, så han har nok lært kokken lidt om dansk mad.

På båden var vi 7 gæster og 7 ansatte. Udover 2 divemastere, en kaptajn og en kok, var der også 2 burmesiske båddrenge samt en burmesisk hjælper, som er ansat af den burmesiske stat og som skal være på båden for at den får tilladelse til at sejle. Han var nu også en hjælpsom dreng og var meget begejstret for at fortælle om hans land.

Her ses vores båd, som hedder Miss Moon.

Og kaptajnen og et par af gutterne.

Udovere et par fra England og os, er de resterende 3 gæster fra Rusland. De 2 af dem er fridykkere, der elsker både at fiske normalt og jage under vand.

De fik faktisk fanget en del og det var jo ret heldigt for os, for vi fik stort set Sashimi til forret hver dag

Og den ene af aftenerne fik vi de mest saftige tunbøffer, vi nogensinde har smagt.

Tør slet ikke tænke på prisen på disse bøffer, hvis de skulle være købt hos en dansk fiskehandler!

Her står Mark (den ene divemaster) og griller tunbøfferne.

I det område vi sejler i (The Mergui Archipelago), har Moken folket levet i flere hundrede år. De har primært levet på søen, men har efterhånden også bosat sig på nogle af de 800 øer, som er i området.

Da vi skulle have fyldt vand på båden, sejlede vi ind til en af disse øer, hvor de bor nu.

Her ses dog også en af deres både. På disse både bor der formentlig flere familier!

I starten af dette år var der åbning af et nyt tempel på øen. Det er temmmelig stort, især i betragtning af, at der kun bor 200 på øen.

Super flot……vi er dog også ret sikre på, at når vi har rejst rundt i Burma i 2½ uge, så er vi temmelig træt af at se templer…..men det må tiden jo vise 🙂

Her kan man se, at de unge bruger muligheden til at spille fodbold, når det er lavvande. Tror faktisk, at dette er det eneste sted på øen, hvor det er flat nok!

Efter at have set templet, fik vi også mulighed for at gå en tur gennem landsbyen.

Ja, de er ret fattige…..men paraboler er der dog!

Som altid er ungerne ret søde at se på.

De 3 drenge var lidt frække og kunne bl.a. allerede sige “fuck you”…..så lidt har de hørt efter i engelsundervisningen….eller også har der allerede været andre turister forbi 🙂

Vi sluttede vores landtur af på en af den lokale bar…..så havde vi også støttet dem lidt.

Vi har absolut ikke fortrudt, at vi valgte at tage til Burma og dykke. Der er ingen tvivl om, at dykkerstederne stadig er meget uberørte og super flotte. Selvom vi efterhånden har set meget under vand, har vi da også set nye ting her.

Vi har selvfølgelig sejlet en del rundt og er kommet forbi, ret mange lækre strande, som ligger på helt ubeboede øer…tør slet ikke tænke på, hvad der ville ske her, hvis turismen fik lov at tage fat her.

Vi er dog også kommet forbi en del store klippevægge

På båden var der 4 måltider om dagen

Dette er det ene af dem…..nej der var ikke rom i!

Og dette var frokost den ene af dagene.

På turen havde vi i alt 15 dyk og her et nogle af billederne.

Scorpionsfish….den første slags så vi mange af på alle dyk.

Flere former for krabber

Cuttlefish…..de første har sex…..ses ikke så tit 😉

Der var også mange forskellige nøgensnegle….her en af dem.

Der var også en del moræner

Reje

Søhest

Disse 2 findes ikke i nogen bøger om fisk….men de er ret søde 🙂

Og nu glæder vi os til nye eventyr på landjorden……..

Fra København til Bangkok

Rejsedagbog Posted on tirs, december 19, 2017 04:19:28

Jubiiii…..så er vi kommet afsted på vores længe ventede tur. Vi startede fra København med en mellemlanding i Frankfurt.

Glade og forventningsfulde står vi og venter på næste flyvning og langt om længe skal vi flyve med 380’eren smiley

Som I kan se, har Bo lige sneget sig ind på billedet smiley

Turen gik dejligt hurtigt, når man sover næsten hele vejen. I Bangkok blev vi hentet af min onkel, som vi havde aftalt at mødes med sammen med hans familie de første 2 dage. Vi skulle bo på deres hotel og var så heldige, at få en suite på 24 etage….

Super lækker……tror faktisk at den var dobbelt så stor som vores lejlighed hjemme i København. Og så havde vi den mest fantastiske udsigt til både golfbane og galopbane.

Om aftenen spiste vi på hotellets japanske restaurant, som eftersigende skulle være Bangkok’s bedste.

Og det var helt vildt lækkert. Har aldrig set så flotte anretninger før og det hele smagte fuldstændig fantastisk.

I løbet af aftenen kom de ind med en kæmpe tun, som skulle skæres til. Tror det tog over en time.

Vi sluttede af med den lækreste dessert og igen super flot anrettet.

Efter en god nats søvn bevægede vi os ud i Bangkoks gader og ja, der findes også snemænd i Bangkok

Efter at have gået rundt i nogle timer, synes min onkel at vi skulle smage noget stegt flæsk og persillesovs…..så vi gik hen til et hotel, som er ejet af en dansker og her kunne man få mange forskellige danske retter.

Det smagte faktisk rigtig godt.

Og så skal I da ikke lige snydes for dette billede. Elsker bare at se, når de kommer kørende på knallert og ovenikøbet er 3 personer på……ja, der sidder faktisk også en bagpå smiley

Sidst på eftermiddagen, var det blevet tid til at sige farvel til familien fra Australien og vi blev kørt til vores Guesthouse.

Om aftenen tog vi til Khaosan Road, og her var virkelig mange mennesker og en kæmpe fest.

Til dem som ikke kender Khaosan Road, så er det gaden hvor man kan få lavet alle former for falsk ID, man kan blive tatoveret, købe stegte biller, tøj….ja faktisk alt og så er der en masse barer m.v.

Det blev lidt sent, så vi sov længe dagen efter og efter middag startede vi med en gåtur i en nærliggende park.

Dejligt at se lidt grønt i sådan en storby. Vi mødte også et par stykker af disse….

På vores 3. hele dag i Thailand skulle vi flyve videre til byen Ranong, men inden nåede vi lige en 4 timers cykeltur i Bangkok…..det skulle bare prøves og kan klart anbefales.

Her ses den store danskertrup. Det viste sig nemlig, at vi alle kom fra Danmark…..lidt pudsigt, men måske er det fordi vi ikke er så bange for at cykle i Danmark smiley

Fra vores guesthouse var vi 3. Vi havde nemlig mødt 2 super søde piger, som begge hedder Sarah. Den ene var dog taget videre dagen før, men den anden Sarah ville også gerne med ud og cykle.

Vi startede med at cykle rundt i Bangkok’s gader og selvfølgelig også ind i de små gyder. Her er vi i Little Chinatown. Der bor ikke kinesere her mere, men man kan stadig se på husene, at de har været beboet af kinesere.

Vi kom også igennem de meget fattige kvartere.

På turen skulle vi også lige sejle over floden, så vi også kom til at cykle i “junglen”.

Dette foregik på meget smalle beton veje, så det var med at holde tungen lige i munden. Men det gik uden at nogen styrtede ud over kanterne.

Her er hele truppen samlet i båden.

Da turen var færdig, var det blevet tid til frokost. Ved siden af cykelshoppen lå et af Bangkok’s mest berømte nuddelsteder, så efter at have stået i kø en lille halv time….fik vi noget super lækkert mad.

Det er forøvrigt Sarah, som Bo sidder sammen med.

Da vi kom tilbage til New Road Guesthouse var det blevet tid til at tage afsted mod lufthavnen.

Dette er indgangspartiet, som er lavet lidt om siden vi var der sidst. Faktisk boede vi også her for 9 år siden, da vores backpackereventyr startede smiley

Her er vi lige landet i Ranong og har nu haft en overnatning og er klar til at stige på dykkerbåden.